Učení, na kterém záleží - Dany Coulter

Learn

Nebyl by svět lepším místem, kdyby naše děti visely na každém našem slově? Když by uctívali naše moudra a žili dle všeho, co jim říkáme, že mají dělat?

Pravděpodobně ne, ale je jednodušší si to myslet. A je tak lákavé zkusit předávat své nahromaděné moudrosti právě tak, jak k nám přišly. A často to tak děláme, jako bychom své poznámky do svých dětí aplikovali a očekávali, že je tak budou mít po ruce - na dosah tak, aby mohly správnou radu ve správný čas najít.

Jako by to bylo opravdu pravděpodobné.  

Takže máme vždy právo se cítit zklamaně, když udělají něco, co jsme jim zakázali, nebo když selžou v něčem, co jsme od nich očekávali? U spousty dětí, si myslím, je dostávat vhodné rady, jak se jeví jejich rodičům, spíš jako házet hrách proti zdi. Hrách je otravný a většina z něj se odrazí.  

Tohle vše nám přišlo na mysl, když jsme v poslední den jeho prázdnin zimního semestru s manželkou mluvili s naším synem, který má Aspergerův syndrom. Překypovali jsme radami a nápady na věci, které by měl Drew udělat, aby zlepšil své studijní návyky, udržel svůj pokoj čistý, jinak uskladnil své prádlo a tak dále a tak dále.

Měli jsme své rady a nepřestávali jimi našeho syna zasypávat, dokud jsme nepřišli k rozumu a nezačali být realističtí.

Přestali jsme mluvit o tom, jak bychom chtěli, aby dělal věci jinak a začali probírat praktické cesty, jak se k těmto změnám dostat. Tento způsob byl mnohem více vhodný pro schopnost jeho mozku absorbovat informace. Stejně jako spoustě dětem mu dělá problémy měnit zvyky, které si za delší dobu vypěstoval. Návyk je jako šablona v naší hlavě. Pokud chcete změnit chování, musíte tu šablonu přepsat – a to si vezme čas a úsilí.

Takže co je důležité, je vybrat ty nejdůležitější návyky, které chcete, aby se vaše dítě naučilo – nebo odnaučilo – a na jednom po druhém pracovat. Jedna z věcí, na které jsme se zaměřili v době, kdy byl Drew o prázdninách doma, bylo užívání e-mailu. S přáteli si pravidelně píše, ale bylo pro něj těžké si nezapomínat pravidelně kontrolovat e-mail. A to pro nás jako pro rodiče nebyla jediná frustrace. Díky tomu mohl mít problémy i ve škole. Administrace a profesoři často se studenty komunikovali právě pomocí e-mailu. Takže nekontrolování e-mail znamenalo riskovat, že nebude mít povědomí o důležitých školních oznámeních nebo změnách v termínech.   

Naše řešení tedy bylo posílat mu v době jeho pobytu doma e-maily a připomínat mu, aby si je každý den zkontroloval, což mu pomáhalo si z toho dělat návyk. Dále, když jsem ho dovezl zpátky do školy, nastavili jsme na jeho počítači automatické otevírání jeho poštovní schránky, kdykoliv zapnul počítač, jako připomenutí, aby si zprávy přečetl.

Moje žena a já jsme byli potěšení, když nám začal hned odpovídat na naše maily a u vytržení, když začal psát své vlastní. Nešetřili jsme na chvále.

To je také velmi důležité. Někdy je jednoduché na naše děti použít to, čemu jsme byli v mobilní společnosti, kde jsem pracoval, zvyklí říkat „hlášení výjimek“. „Hlášení výjimek“ znamenalo, když jsme dostali hlášení, tak pouze o něčem špatném. Pokud od vás vaše děti věčně slyší, že se musí změnit, pravděpodobně s vámi není příliš mnoho zábavy. A po nějaké době vás můžou přestat vnímat.

Přišli jsme na několik velmi důležitých věcí při práci s Drewem a jeho vývojem v cítění bezpečnosti a schopností v sebe-advokacii. Bezpečnostní schopnosti jsou více než jen vyhýbání se fyzickému nebezpečí. Mluvili jsme o podvodech a nedostatku finančních informací na internetu. Také jsme probírali, jak musí přistupovat ke svým učitelům, aby se ujistil, že rozuměl všem úlohám a věděl, na co se musí soustředit, aby dosáhl té nejlepší možné práce.  

Ano, chtěli jsme, aby jeho pokoj byl hezčí a čistší, ale dokud nechová smrtící E. coli nebo tyfus, neočekávané inspekce u něj asi dělat nebudeme.

Ty klišé jako „zvol si své bitvy“ a „nepoť se pro malé věci“ mají své kořeny v libozvuku. Myslete na schopnosti, které jsou pro vašeho syna nebo dceru nejpodstatnější v tom naučit se žít nezávisle. To jsou asi ty nejdůležitější, na kterých můžete pracovat. A jak už jsme se naučili, je to mnohem jednodušší, když s těmito věcmi začnete, dokud vaše děti stále žijí doma.

„Zkušební jízdy“ jsou také neocenitelné. Jen slovní návod, kterým dítěti říkáte, jak co udělat, bledne v porovnání s tím, když mu to sami ukážete a pak to následně necháte jeho ukázat vám. Mnoho z našich dětí také potřebují mít složité akce rozdělené do jasných kroků. Například vyřízení nákupu v samoobsluze obsahuje:

  1. Výběr položky či položek
  2. Kontrola jejich cen a ujištění se, že máte dostatek peněz na jejich koupi
  3. Nalezení pokladny a stání v řadě
  4. Zůstaňte v řadě soustředění. Pamatujte, kdo stojí za vámi, a pohybujte se, když se pohybuje člověk před vámi
  5. Když se dostanete k pokladně, podejte položky pokladníkovi nebo je položte na pult, odkud si je může vzít
  6. Počkejte, až bude pokladník s vaším nákupem hotový a řekne vám, kolik dlužíte
  7. Podejte pokladníkovi dostatečnou částku peněz na zaplacení vašeho nákupu
  8. Počkejte, až vám pokladník dá zpátky drobné, pokud má
  9. Počkejte, až vám pokladník dá nákup do tašky, pokud tašku nákup vyžaduje
  10.  Vezměte si svůj nákup a vaše drobné sebou, když odcházíte od pokladny a opouštíte obchod  

Když byl Drew malý a učil se nakupovat, snadno si nechal odlákat pozornost a ne vždy si pamatoval se v řadě posunout vpřed. Také jsem si všiml, že podává pokladníkovi peníze se svým zbožím, místo aby počkal, až si jej pokladník zavolá.  

S dohledem a procvičování nakonec „pokladní etiketu“ vstřebal a je schopný bez problému sám nakupovat.

Nechávali jsme jej vyřizovat pokladny kdykoliv to bylo během nákupních cest praktické a tím jsme mu pomáhali budovat jeho dovednosti i sebedůvěru. Není žádná jiná cesta než nechat vaše dítě, aby dělalo všechny tyto kroky samo, můžete do toho vstoupit pouze, když je vaše pomoc už absolutně nutná a hned potom jemu či jí dát o situaci okamžitou zpětnou vazbu.

Nikdy není příliš pozdě identifikovat správný klíč k budování životních dovedností a začít na těch nejvíce důležitých pracovat. Intenzivní práce na těchto klíčových dovednostech bude mnohem efektivnější než pouhé zasypávání vaše děti radami.

Zdroj: http://aspennj.org/information-about-asds/articles-about-autism-spectrum-disorders

http://www.aspennj.org/pdf/information/articles/teaching-what-matters.pdf

Z anglického orginálu přeložila Maria Kokešová

Maria Kokešová | 23. 06. 2015

zpět na kategorii DIAGNÓZA - PAS

Diskuze